Светски дан без дуванског дима, 31. мај 2020. године
Сваке године 31. маја, Светска здравствена организација и њени партнери обележавају Светски дан без дувана. Кампања има за циљ да различите циљне групе упозори на здравствене и друге ризике који се повезују са употребом дувана и подстакне доносиоце одлука да усвоје делотворне мере, засноване на доказима, којима се смањује употреба дувана.
Тема овогодишњег Светског дана без дуванa је: „Заштита младих од манипулација дуванске индустрије и спречавање употребе дувана и никотина међу младима.”
Ове године циљ глобалне кампање поводом обележавања Светског дана без дувана је оснаживања младих и њихово укључивање у борбу против тактика дуванских и других индустрија које имају за циљ привлачење нових генерација корисника дувана и никотина.
Циљеви ове глобалне кампањe су:
• Разоткривање митова и маркетиншких и других тактика усмерених на младе, укључујући увођење нових производа атрактивних карактеристика као што су разне ароме;
• Едуковање младих о тактикама и начинима дуванске и повезаних индустрија за привлачење садашњих и будућих генерације да користе дуван и никотинске производе.
• Оснаживање „инфлуенсера” тј. утицајних појединаца на различитим местима укључујући друштвене мреже, како би они допринели заштити младих и подстакли их да се укључе у разоткривање и борбу против тактика највећих дуванских индустрија.
Тактике за привлачење нових корисника дуванских и никотинских производа:
• Употреба укуса који су привлачни младима у дуванским и никотинским производима, попут укуса трешања, жвакаћих гума и бомбона, што доприноси потцењивању здравствених ризика повезаних са употребом ових производа и подстиче младе да почну да их користе;
• Атрактивни и модерно дизајнирани производи (нпр. производи у облику USB-а или слаткиша);
• Промоција производа указивањем на њихову мању штетност у поређењу са конвенционалним цигаретама, у одсуству објективних научних доказа који потврђују ове тврдње;
• Спонзорства славних и утицајних личности и брендирање спонзорисаних догађаја и такмичења на којима се промовишу дувански и никотински производи;
- Маркетинг на продајним местима укључујући постављање дуванских/никотинских производа на места видљива деци, а у близини слаткиша, грицкалица или газираних пића, као и давањем премија продавцима како би се осигурало да се њихови производи приказују на начин да их уочи што више младих особа;
- Продаја цигарета на комад и других дуванских и никотинских производа (на пример у близини школа), што чини да дувански и никотински производи буду доступнији и приступачнији школској деци;
- Индиректни маркетинг дуванских производа у филмовима, ТВ емисијама и онлајн-стриминг садржајима;
- Аутомати за продају дувана на местима која посећују млади, са атрактивним рекламама, чиме се у многим земљама заобилазе прописи којима се регулише рекламирање и продаја дуванских производа малолетним лицима;
- Покретање судских спорова намењених слабљењу мера контроле дувана, укључујући сликовна упозорења на паклицама цигарета, излагање производа на местима продаје и ограничавање доступности дуванских и никотинских производа деци (на пример забрана продаје и рекламирања дуванских производа у близини школа).
Завод за јавно здравље Пожаревац, заједно са домовима здравља Браничевског и Подунавског округа, као и увек до сада, подржава и организује кампању поводом Светског дана без дувана.
Наш заједнички циљ је да се, као и свих претходних година, интензивирају здравствено васпитне активности које су усмерене на препознавање негативних здравствених, економских и социјалних последица које изазивају дувански производи. Очекујемо од родитеља и свих чланова заједнице да предузму мере којима ће промовисати сопствено и здравље своје деце чувајући их од штете коју изазива дуван.